Kraków - een eerste ontmoeting met Polen

Hoewel ik mezelf als een gelukkig en gezegend mens beschouw op eigenlijk alle fronten in mijn leven, had ik op het gebied van reizen toch wat pech afgelopen jaar. In oktober moest ik vanwege een langdurige heupblessure, die ik als souvenir uit Canada meegenomen had, mijn trip naar Schotland annuleren en afgelopen april keerde ik onverrichter zake terug van mijn gedroomde reis naar Nepal. Met vanaf eind december een fantastische reis van 7 maanden voor de boeg heb ik natuurlijk niets te klagen, maar zo vlak voordat mijn zes weken zomervakantie zich aandienden, ging het toch wel weer erg kriebelen om mijn rugzak in te pakken en er even tussenuit te gaan. Het oorspronkelijke plan was om met Ellen, mijn vriendin die ik al sinds de basisschool ken en die sinds een half jaar weer in de buurt woont, twee weken in Luxemburg te gaan kamperen. Maar zoals dat bij ons wel vaker gaat, eindigden we spontaan bij een andere optie en boekten we het goedkoopste ticket binnen Europa dat we konden vinden: Katowice, Polen. En zo stonden we enkele weken later op Eindhoven.




Anders dan met de lange vluchten naar Thailand en Canada, stonden we in 1,5 uur fris en fruitig op onze bus naar Kraków te wachten. We checkten in bij ons apparthotel en liepen binnen 5 minuten het oude centrum in. De laatste zonnestralen vielen over Rynek Glówny, het centrale marktplein, en de aanblik van vele restaurantjes en terrasjes deden onze inmiddels hongerige magen knorren. We doken een authentiek Pools restaurant in en luidden onze trip in met een echte Poolse Zurek (zure roggesoep met ei en worst), Bigos (jachtschotel in een kom van brood) en een stoofpotje met zuurkool. In de daaropvolgende dagen hebben we nog allerlei andere Poolse gerechten geprobeerd,  onder andere tijdens een food tour met een local. Vodka met rauwe haring erachteraan, bietensoep, een soort dumplings met allerlei vullingen die hier Pierogy heten en allerlei heerlijke taartjes en gebakjes, want ook voor de zoete trek zit je hier goed.

Tegenover al dat eten heeft afgelopen dagen gelukkig voldoende beweging gestaan. We verkenden de hele stad lopend, namen de lokale minibus naar Ocjow National Park waar we uren rondwandelden zonder een mens tegen te komen en bezochten een zoutmijn waarbij we ons 3 uur lang onder de grond vergaapten aan al het moois dat we daar zagen.








Zonder concrete verwachtingen, maar met goede hoop, vertrok ik naar Polen. De eerste indruk hier in Kraków valt niet tegen: een mooie, compacte stad die veel te bieden heeft op meerdere fronten: cultuur, geschiedenis, uitgaan, shoppen en zelfs natuur in het park rond de stadsmuur en vlak buiten de stad. Het OV werkt uitstekend (mits je zelf bij de goede halte gaat staan, weten we nu) en al spreekt niet iedereen even goed Engels, meestal is men bereidt je te helpen. Echter, wij zijn niet de enigen die de charmes van Kraków ontdekt hebben. Nu, in het hoogseizoen, is de stad overvol van toeristen en alles wat daarbij hoort. Na enkele dagen meegedraaid te hebben in deze drukte zijn we daarom blij dat we zuidwaarts trekken om daar wat meer van het ongerepte Polen te ontdekken. Op naar de bergen en bossen!


Reacties

  1. Weer zo'n gave reis. Vanwege de enthousiaste verhalen van de familie van Simon's vriendinnetje(afkomstig uit Polen) ben ik erg benieuwd naar de prachtige natuur. En er is een fantastisch Pools merk " Ziaja " wat daar spotgoedkoop is en wat qua gezichtsverzorging voor mij op nr 1 staat! Eten jummie, theetjes ook jummie...meid geniet lekker! Liefs, Maris.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Laat hier een berichtje voor mij achter

Instagram